ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حقوق زن در اسلام
02-09-2020, 02:33 PM
ارسال: #1
حقوق زن در اسلام
حقوق زن:
توي وبلاگ از قرآن بپرس مناظره اي را آوردم چون خيلي طولاني بود بقيه رو اينجا مي آورم اميدوارم خسته نشويد
. آن چه نقل کردم در تحقيقاتي بدست آورده ام که در محدوده رشته تخصصي خودم مي باشد بنابراين منبع مطالب مراکز اسلامي نيست کتاب هاي علمي و تحقيقي است.
8. در مورد ارث زن سخن بر سر ارث بردن خود زن از ديگران بود که گفتم احکام متفاوتي دارد که کليات را قرآن و ريز مسايل و جزييات در روايات مفسر قرآن آمده است. که تشخيص آن بر عهده فقها است نه هر کس که فقط ترجمه قرآن را بداند.
فقه هم مانند بسياري از علوم نياز به کارشناسي دارد و سال ها تحصيل و تدريس و مطالعه نياز دارد اگر قرار بود هرکس از قرآن همه چيز را مي فهميد ديگرنيازي به آمدن پيامبران و امامان نبود ( لتبين للناس ما نزل ...) قرآن مبين مي خواهد.
بنابراين روي سخن بر زنان است اما شما بحث را به ارث به طور کلي منتقل کرديد در برخي مو ارد ارث زن نصف ارث مرد است .
9. قوانين اسلام نه تنها از ارزش اجتماعي زن نمي کاهد بلکه اين قرآن بود که با نزولش به زن مقام و منزلت اجتماعي بخشيد زني که در جوامع آن زمان به ديده کالا نگريسته مي شد زني که عرب جاهل او را زنده به گور مي کرد زني که در جوامع از حقوق اوليه خود محروم بود با نزول قرآن منزلت خود را کسب کرد.بنابراين هر دو در فرهنگ قرآن از حقوق مساوي برخوردارند و اگر يکي مسئوليتي بيشتر گردنش مي افتد براي رعايت عدالت حقوق بيشتري به او مي دهد.( لرجال نصيب ممّا اكتسبوا و للنساء نصيبممّا اكتسبن )
10. بخشى از حقوق زنان در اسلام عبارتند از
1. حقوق اجتماعى : از جمله حقوق اجتماعى ، حقوق خانواده است ; مثل : حق انتخاب همسر، مسكن ، مهر، نفقه ، حضانت اطفال تا سنين معين ، حق دريافت اجرت براى كارهاى خانه و. . . .
2. حق مالكيت به نحو استقلالى در كنار مردان ; ((للرجال نصيب مما ترك الوـلدان و الاءقربون و للنساء نصيب مما ترك الوـلدان و الاءقربون ممّا قلّ منه أو كثر نصيباً مفروضاً مگر در مورد نذر در مسايل فقهى كه احكام خاص خود را دارد.
3. از نظر قرآن ، حضور زن در اجتماع و بيرون از خانه در صورتى كه موجب اخلال در روابط خانوادگى و عفاف او نشده وشوهرش او را منع نكند، جايز است ; چنان كه دختران شعيب چنين بودند.
4. در اسلام ، با توجه به لطافت روحى و جسمى زن كه مقتضاى آفرينش حكيمانه اوست ، از برخى كارهاى سخت و دشوارهمچون شركت در جهاد و قضاوت و. . . ـ مگر در موارد خاص ـ معاف شده است ; البته زن در برابر حقوقى كه دارد، وظايفى نيز داردكه بايد به آنها عمل كند كه در قرآن به بسيارى از آنها اشاره شده است.
11.دوست عزيز براى روشن شدن قضيه ارث زن، و اين كه اسلام اجحافى نكرده، بايد نكاتى را مد نظر داشت: نظام حقوقى هر ملتى، براساس تفكر، عقيده و فرهنگ همان ملت، شكل مى گيرد و براى اصلاح و دست كارى در روساخت ها و ظواهر، بايد به مبانى و زيرساخت ها، توجه داشت و نظام حقوقى مبتنى بر مجموعه نظام فكرى و عقيدتى و فرهنگى، بنا كرد.
اسلام، تأكيد دارد بر حيات تعقلى در اجتماع و دورى از زندگى احساسى و دور از منطق، لذا اساس و زيربناى احكام اسلام، بر همين نكته نهاده شده است كه واقعيت هاى موجود را در نظر مى گيرد نه خواست و ميل هاى زودگذر و احساسات را و لذا احكام اسلام، بر خلاف احكام جوامع عرفى، از ثبات و دوام برخوردار است. بنابراين، اين كه اسلام، سهم ارث مرد را دو برابر زن قرار داده است، به خاطر برترى مرد، در اداره عقلانى جامعه، بر زن است، كه دو سوم ثروت دنيا را در اختيار تعقل و يك ثلث آن را، در اختيار احساس قرار داده است، كه جامعه به صلاح برسد.علاوه بر آن، انفاق لازم و واجب بر عهده مرد است. كه حاصل اين نكات، امر جالبى است كه ملكيت ثروت در دست مردان و در دست زنان است امّا مصرف و استفاده از آن زنان و از آن مردان است، چون نفقه زن، بر مرد واجب است، تدبير ثروت به دست مرد است و استفاده از زن و اين بيان كننده آن است كه اجحاف در حق زنان، نشده است و فقط مديريت سرمايه، در دست مردان است. لذا، با ملاحظه مجموعه اين مطالب، چنين استفاده مى شود كه: اوّلاً به خاطر مديريت عقلانى سرمايه، تدبير بيشتر اموال، به دست مردان، افتاده كه غالباً از زنان در تعقل، قوى تراند. گرچه، استفاده زنان چنان كه توضيح داده شد از سرمايه، بيشتر است. ثانياً: حق ناظر به تكاليفى است كه بر عهده انسان، قرار مى گيرد و از آن جا كه، مرد تكليف مالى نسبت به خانواده و زن، دارد. لذا از حقوق بيشترى، بهره مند است و اين، عين عدالت است نه اجحاف!
12. فرقي نمي کند در شهر زندگي کنيد يا روستا تهران يا کاليفرنيا بالاخره برنامه سعادتي که براي برقراري مدينه فاضله که همه لاف آن را مي زنند اما عملا موفق نبوده اند و نمي گذارند برنامه اسلام هم پياده شود اين است که عرض شد.
چند همسري
در آيه 3 اين سوره، به مردان حق داده ميشود که دو يا سه يا چهار زن اختيار کنند، البته مشروط بر آن که بتوانند عدالت را در ميان آنان برقرار کنند ..... به اين ترتيب، مردان صاحب توان مالي، ميتوانند از ديد قرآن تا چهار زن بگيرند، اما به مرداني که ميترسند در صورت اختيار زنان متعدد قادر به رعايت عدالت (اقتصادي) در ميان آنان نشوند توصيه ميشود که به يک زن اکتفا کنند و حتي اگر توان اين را نيز ندارند ، به کنيز خود بسازند و او را به زني بگيرند:
اولا توان مالي که شما بيان کرديد کجاي قرآن آمده توانايي اعم از مادي و معنوي است ممکن است مردي از نظر اقتصادي توان اداره چند زن را داشته باشد اما از نظر معنوي نتواند عدالت را در حق آن ها اجرا کند او اجازه ندارد زن ديگري اختيار کند ممکن است در ضمانت اجرايي فرد بدون در نظر گرفتن شروط به چنين کاري اقدام کند قطعا از نظر فرهنگ قرآني او اشتباه و گناه مرتکب شده ولي گناه او نقصي در قانون قرآن ايجاد نمي کند .
ثانيا مهر بخشيده گواراي وجود!
در مورد مهريه هم از نظر حقوقي چون زن موجود ضعيفي است و ممکن است خودش نتواند مهريه را استقصا کند از اين رو قانون اسلامي اين مشکل را حل کرده در صورتي که زن ازبخشيده شدن مهر خود پشيمان شود مي تواند شکايت کند و دادگاه اسلامي مهرالمثل را براي او مطالبه مي کند و اين طور نيست که از مهر بطور کلي محروم شود.
گذشت از اين که اگر مردي مدعي شود که زنم مهريه را حلال کرده بايد سند و مدرک در دادگاه ارايه کند کشکي که نيست و اگر سند معتبري ارايه نکند مهر سر جاي خود باقي است.
ضمنا من موارد بسياري را سراغ دارم که عاقدان به عروس و داماد تفهيم کرده اند که عند المطالبه داماد موظف به پرداخت مهريه است. منتهي در آن حال و هوا معمولا افراد به فکرشان خطور نمي کند.عملکرد افراد غير از قانون است عملکرد افراد نقصي در قانون ايجاد نمي کند اگر به نحو احسن اجرا شود...
اسلام به زن احترام نمي گذارد حقوق اجتماعي زن زير پا گذاشته شده چرا زن ها بايد براي بيرون رفتن از خانه از شوهر اجازه بگيرند چرا زن ها حق قضاوت ندارند چرا ارث آنان نصف مرد است و....
گفتم اولا آن چه مهم است مسائل ارزشي است خوبي و بدي است که اثر اخروي دارد و الا در مورد موارد ياد شده مردان هم يک سري حقوق دارند مثل واجب النفقه بودن که تنها مرده که واجب النفقه داره زن ها هرگز نفقه برشان واجب نمي شه و...
پاسخ داد:از قرار معلوم، ....... حق داوري و قضاوت ، حق شهادت دادن ، حق ارث گرفتن ، حق چندهمسري ، حق حبس كردن زوجه در خانه ، حق طلاق و برخي ديگر از حقوق زن ، از مسايل ارزشي محسوب نميشوند!! ... چون اگر محسوب ميشدند، در آيات قرآن، تفاوتي بين زن و مرد ديده نمي شد!! .. براي توجه شما .... «الرجال قومون علي النساء بما فضل الله بعضهم علي بعض ..........»مردان بر زنان مقدم اند ، به اين دليل که خداوند بعضي را بر بعضي برتري داده است .......... آيه 34 سوره النساء گفتم: تفاوت هاي روحي رواني و فيزيکي چه ربطي به حقوق اجتماعي زن حق قضاوت ، حق شهادت دادن ، حق ارث گرفتن ، حق چندهمسري ، حق حبس كردن زوجه در خانه ، حق طلاق دارد؟!! ... حقوق اجتماعي ، ميگويد: انسان ، انسان است .. چه مرد ... چه زن ...
اما داوري و قضاوت و شهادت دادن به نفع و عليه کسي چون نوع زن ها احساسي و عاطفي هستند ممکن است تحت تاثير احساسات قرار گرفته و قضاوت به حق نکنند حالا بگو در منطق من مرغ پا ندارد. آيا قبول داريد که موضع گيري هاي انسان مي تواند تحت تاثير عواطف تغيير کند يا نه اين امر روحي رواني را هم منکر مي شويد؟!
در مورد ارث اولا همه جا چنين نيست که زن نصف مرد بگيرد ثانيا اين امر به دلايلي است از جمله اين که اين امر دقيقا براي اجراي تساوي و عدالت اجتماعي است چون در اسلام زن هيچ وقت واجب النفقه ندارد زن حتي در قبال شير دادن به بچه نيز مي تواند از شوهرش وجه تقاضا کند اما مردان همواره واجب النفقه دارندو نان آوري بر آن ها واجب . زن اگر کار کرد مي تواند درآمد خود را با سودش پس انداز کند حال تصور کنيد زني ارث ببرد مي تواند همه آن را پس انداز کند اما مرد بايستي آنچه را به ارث برده را براي زن که واجب النفقه اوست خرج کند تصور کنيد پس از مدتي در نظام اسلامي زن داراي انبوهي از سرمايه خواهد شد که شرعا هيچ گونه تعهدي در صرف آن ها براي حتي زندگي خود ندارد بنابراين براي اين که درامد ها به تعادل برسد ارث زن در پاره اي موارد نصف مي شود در مورد ديه هم وقتي مردي کشته مي شود در واقع نان آور يک خانواده که زني عضو آن است از بين رفته اما با کشته شدن زن اين اتفاق نمي افتد گذشته از اين که ديه کامل به همان خانواده داده مي شود تا بتوانند براي فرزندان بي سرپرست خرج کند .
برتري مردان بر زنان ربطي به مسايل ارزشي ندارد خوبي يا بدي هيچکدام را اثبات نمي کند چون بحث درباره حقوق اجتماعي است مرد بخاطر موقعيت روحي و فيزيکي که دارد مسئوليت سنگين امور بيرون مديريت خانواده بر گردنش افتاده لذا بايد چنين تعابيري در مورد او بکار برده شود براي مدير خانواده که آش تقسيم نمي کنند کار دشواري است حلوا نيست که بگوييم چرا تنها به مرد داده شده بالاخره بايستي گردن يکي مي افتاد و اين قرعه به نام مرد افتاده مثل اين که من در اين تالار بگويم چرا مديريت تالار با شما است چرا من مدير نشدم شما قطعا جواب خواهيد داد ...
برابري جنسي چيست؟
برابري جنسي بدان معنا است که زن و مرد حقوق و وظايف يکسان دارند، و همه از فرصت هاي مساوي در جامعه برخوردار هستند. همچنين برابري جنسي مربوط به عدالت و تقسيم مسئوليت ها است، هم در جامعه و هم در خانواده. اگر جنسيت مانع از آن شود که ما بتوانيم نقاط قوت و ضعف فرد را ببينيم، اين امر مي تواند به تبعيض و فرصت هاي محدود براي فرد منجر شود.


==================================================
طراحی وب سایت
پروژه های برنامه نویسی تجاری
دانلود پروژه های ASP.NET وب سایتهای آماده به همراه توضیحات
دانلود پروژه های سی شارپ و پایگاه داده SQL Server همراه توضیحات و مستندات
دانلود پروژه های UML نمودار Usecase نمودار class نمودرا activity نمودار state chart نمودار DFD و . . .
دانلود پروژه های حرفه ای پایگاه داده SQL Server به همراه مستندات و توضیحات
پروژه های حرفه ای پایگاه داده Microsoft access به همراه مستندات و توضیحات
دانلود پروژه های کارآفرینی
دانلود گزارشهای کارآموزی کارورزی تمامی رشته های دانشگاهی
قالب تمپلیت های آماده وب سایت ASP.NET به همراه Master page و دیتابیس
برنامه های ایجاد گالری عکس آنلاین با ASP.NET و JQuery و اسلایدشو به همراه کد و دیتابیس SQL کاملا Open Source واکنشگرا و ساده به همراه پایگاه داده
==================================================
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان