ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تجربيات يك معلم بررسی تجربه های سالهای تدریس و نتایج حاصل از آنها
07-13-2020, 03:19 PM
ارسال: #1
تجربيات يك معلم بررسی تجربه های سالهای تدریس و نتایج حاصل از آنها
فهرست مطالب
مقدمه 8
بررسي شغل معلم 9
اهميت شغل معلمي از ديدگاه دكتر حسابي 11
معلم حرفه ای کیست ؟ 12
افراط در محبت به دانش آموزان ؛ اشتباه رايج اكثر معلمان بي تجربه 14
مشکل دو زبانه بودن شاگردان 15
مشکل دوم چندپایه بودن 15
افراط در سخت گيري و خشك بودن رفتار معلم 16
مشکل خواندن ونوشتن 16
دزدي خوراكي ها در كلاس 18
بازی وخلاقیت 18
دستكاري املا 20
تاثیر نشاط روحی بر شکوفایی خرد و اندیشه 20
تنبيه شاگردم به خواسته ي مادرش 21
ارتقای کیفی 22
ایجاد انگیزه با ظاهر آراسته معلم 24
صبحانه و یادگیری 25
ايجاد تحرک وشورواشتياق بين دانش اموزان و جلب علاقه شديد انها به درس 25
آيا معلم تبعيض قائل مي شود ؟ 26
بنده در سال هاي تدريس ام براي اداره ي كلاسم دو روش را اصل كار مي دانستم و به آن عمل مي كردم : 27
1- تمركز و توجه : 27
2-كلاس محتوا محور يا نظم محور 27
اضطراب و استرس امتحان در دانش آموزان 27
بنده در سال هاي تدريس ام براي اين كه حواس بچه ها را به درس برگردانم از روش هاي زير استفاده مي كردم: 30
تفاوت يادگيري و توجه 31
روانشناسی یادگیری 31
تفكرات غلط و رايج در رابطه با محيط كلاس 32
تفاوت كنترل كلاس در روش سنتي و مدرن 33
در اداره كلاس به روش سنتي ، هدف اصلي حفظ نظم در كلاس است كه دو مبناي آن به شرح زير است: 33
اولين برخورد در اول سال تحصيلي 38
يكي از معلمان با مجرب به بنده مطلبي را فرمودند كه خالي از لطف نيست اگر آن را در اين جا ذكر كنم : 38
در زير يكي ازخاطرات ورود به كلاسم را در سال اول تدريسم براي شما بازگو مي كنم : 39
اهميت پوشش معلم در كلاس و الگو بودن معلم براي بچه ها 39
نكاتي براي نحوه ي پوشش لباس 40
اهميت به خاطر سپردن اسم افراد كلاس 40
ترتيب نشستن در كلاس درس 41
مشخص كردن قوانين و انتظارات براي دانش آموزان 41
ايجاد برنامه ي ثابت درسي 42
حفظ سكوت دركلاس 43
نحوه ي جواب و سوال در كلاس 44
كسب اقتدار و احترام در شان معلم 44
نكاتي پيرامون حفظ شان و كسب اقتدار براي معلم 45
رابطه شاگردان با معلم 46
زمان بندي براي تدريس 47
تكاليف درسي براي دانش آموزان 47
چند راهبرد و راهكار براي ارائه ي تكاليف درسي به دانش آموزان 48
تکلیف شب 49
تعریف تکلیف شب 49
جایگاه تکلیف شب 49
آثار منفی تکلیف شب 51
راهکارهایی جهت رفع مشکل والدین با فرزندان 52
خصوصیات تکلیف شب مناسب از نظر تحقیقات تربیتی 52
مراحل طراحی تکلیف درسی(ترمیمی) در ارزشیابی توصیفی 53
انواع تکالیف درسی وتکالیف تمرینی 53
انواع تکالیف آماده سازی 54
انواع تکالیف امتدادی 54
انواع تکالیف خلاقیتی 54
انجام دادن تکالیف مسئولیت شخصی دانش آموزان است. 54
مشكل تكليف شب چگونه حل مي شود 55
توصیه‌های معلم به والدین 56
* ترغیب و تشویق کردن: 56
* ارتباط با والدین دیگر و معلم 57
بار سنگين تكاليف درسى 57
اگر در كلاس وقت اضافي آورديد 63
لحن خاص هر معلم 63
اتفاقات خنده دار و خجالت دهنده براي معلمين 64
برخورد معلم با دانش آموزان در خارج از مدرسه 66
برعهده گرفتن كلاس معلمي ديگر 67
تشويق و تنبيه در مدرسه 68
انسان ها همه نياز به تشويق دارند 68
اثر تشویق 69
نیاز به درک شدن 69
حفظ حرمت وشخصیت دانش آموز 70
دادن مسئولیت به دانش آموزان 71
رعایت تفاوت های فردی 71
تفاوت های فردی 72
اجتناب از تنبیه شدید و مکرر 73
بچه ها و كارهاي گروهي 76
برخورد با اشتباهات دانش آموزان 76
کاربردهای استراتژی زمان محدود در کلاس 77
مثالهایی از برخورد توهین آمیز با فردی که دچار اشتباه شده است: 78
نکات احتیاطی در رابطه با اشتباهات دانش آموزان 79
چگونه از خستگي دانش آموزان در كلاس درس جلوگيري كنيم؟ 79
چگونه کلاس جذابی برای دانش آموزان خود فراهم کنیم ؟ 85
چرا باید برای دانش آموزان ایجاد انگیزه کرد ؟ 85
نقش معلم در جذابيت کلاس از چند جنبه: 86
1. از جنبه علمي 86
1-2. پاسخ‌گويي 86
1-3. استفاده از منابع 87
2. جنبه‌ رفتاري؛ 87
2-1. شادابي: 87
اگر معلم شاداب و با نشاط باشد: 88
اگر معلم بي‌نشاط باشد: 88
2-2. احترام به دانش آموز: 88
2-3. رعايت پوشش ظاهري 89
2-4. اعتماد و خوش‌گماني 89
2-5. پرهيز از غرور: 90
3. جنبه روشي: 90
4. جنبه مديريتي: 91
چگونه مديريت معلم مي‌تواند جذابيت ساز باشد؟ 91
متن و محتوا 92
فضاي كلاس 93
جذابيت كلاس 93
جذابیت کلاسی از نظر فضای کلاسی مربوط به دو عامل می تواند باشد: 94
1). فضای معنوی و اموزشی 94
2). فضای فیزیکی و مادی. 94
پیشنهاد : 95
فنون ایجاد انگیزه در یادگیرندگان 95
بیان اهداف درس 95
معنا دار کردن یادگیری 96
مشارکت کردن دانش آموزان در بحث 96
انجام تدریس از ساده به مشکل 96
استفاده از مثال های ساده ، آشنا و دلنشین 96
تذکر نمره و آزمون 96
یادآوری : 96
اضطراب در معلمان 99
میزان رضایت معلمان از شغل‌ خود 99
میزان سابقه معلمی و ارتباط آن با شیوع اضطراب 100
تاثیر بسزای اعتقادات مذهبی در کاهش اضطراب 100
بیشترین اضطراب مربوط به کدام معلمان است؟ 101
اضطراب در دانش آموزان 102
تعريفي از اضطراب: 103
توصيف وضعيت موجود: 103
علت مسئله اضطراب در دانش آموزم 103
بررسي مشكل اضطراب در دانش آموزم 104
مهمترين علت اضطراب 105
ويژگي راههاي پيشنهادي براي تغيير: 105
چگونگي اجراي راه جديد: 105
اگر دانش آموزان از معلم بدشان بيايد 108
اگر معلمي مجبور شد به كلاسي درس بدهد كه خوشش نمي آيد 108
يك معلم براي اينكه در كار و شغل خود حرفه اي شود بايد موارد زير را رعايت كند : 109
توصيه هاي من به عنوان يك معلم 109
استفاده از وسايل كمك آموزشي مثل فيلم ، ضبط صوت و عكس و ... 110
خلاقيت معلم 114
استفاده از روش هاي فعال تدريس 114
چرا بچه ها مدرسه را دوست ندارند؟ 116
نقش ورزش در مدرسه 116
نقش معلم در انتقال ارزش هاي مذهبي 117
رمز موفقيت بنده در شغل معلمي 118
كاربرد روانشناسي در آموزش و اهميت آن از جنبه ي معلم ها 121
خستگي معلمان از نظر تجربه ي شخصي 129
عوامل خستگی معلم مربوط به دانش آموزان ، کلاس و محتوای دروس: 130
عوامل خستگی معلم مربوط به مدرسه ، مدیریت ،دفتر و همکاران 131
چند روش براي كاهش خستگي معلمان 134
پيشنهاد ها 136
توصیه ها 137
نتیجه گیری 138
منابع 141

مقدمه
ويژگي كه تدريس را سخت مي كند اين است كه معلم براي بچه ها به خصوص در رده هاي سني پايين الگويي است كه تمام افكار ، رفتار و گفتارش مو به مو مورد بررسي و تقليد قرار مي گيرد. پس شخصا در هر سطحي كه هستيم در نقش يك معلم حتي يك لحظه هم نبايد كاري انجام دهيم كه باعث الگو برداري اشتباه براي بچه ها شويم. شخصا در ميان همكاران خود بارها شنيده ام كه بسياري از آنان تحت تاثير يك معلم خوب در گذشته ، قدم در اين راه گذاشته اند و شغل معلمي را انتخاب كرده اند. و يا بارها از زبان اشخاص زيادي شنيده ام كه شغل خود و يا رشته تحصيلي خود را تحت تاثير و تشويق يك معلم انتخاب كرده اند. و يا حتي آشنايي با يك معلم باعث شده است كه روند زندگي شان كاملا تغيير كند . اما بارها نيز وقتي كسي شغل بنده را مي پرسد و بنده مي گويم يك معلم هستم ، آه از نهاد خيلي از افراد بلند مي شود كه معلم فلان سال تحصيلي ال كرده است و بل كرده است و باعث شده است كه ذوق و شوق تحصيل را از دست بدهد و يا اينكه سرزنش ها و تحقيرهاي يك معلم تا ابد روي فردي تاثير گذاشته است. خوشبختانه يا بدبختانه معلم ها به تناسب ميزان تاثير وارده تا ابد در ذهن بچه ها خواهند ماند. البته ديگر بستگي به خودتان دارد كه مثبت در ذهن بچه ها بمانيد يا منفي. بيشتر اوقات وقتي به بقيه مي گويم كه معلم هستم تصوير يك آدم خشك و كسل كننده در ذهن شان تصور مي شود كه در محيطي خسته كننده بايد تحمل شود ، چون واژه معلم آن ها را به ياد كلاس هاي غير قابل تحملي مي اندازد كه خود گذرانده اند.
همه می دانیم ، هرگاه افرادی بخواهند در کار خود همچون عنصری حرفه ای مطرح شوند ، باید شرایط و ملزومات آن را هم داشته باشند . اصولاً حرفه ای شدن در هر کاری قواعد خاص خود را دارد .حرفه ی معلمی نیز از این قاعده مستثنی نیست . اغلب به غلط تصور می کنیم که معلمان با تجربه و برخوردار از دانش و اطلاعات سطح بالا معلمان حرفه ای نیز هستند. هر چند موارد ذکر شده برای هر معلم حرفه ای شرط لازم است ، اما کافی نیست . چه بسا معلمانی را سراغ داریم که دررشته ای که تدریس می کنند سوابقی بس طولانی دارند ، اما نتوانسته اند همچون معلمی حرفه ای عمل کنند ؛ به عبارتی در جلب توجه علاقه ی دانش آموزان چه به لحاظ روش تدریس و چه به لحاظ مدیریت کلاس موفق نبوده اند و همچنین با معلمانی مواجه بوده ایم که از لحاظ روش تدریس و مدیریت در وضعیت مطلوبی قرار داشته اند ، اما به هیچ وجه نتوانستند کلاس جذابی را برای فرا گیرندگان فراهم آورند . سوالی که در اینجا مطرح می شود ، این است که چه عواملی سبب شده تا اینگونه افراد نتوانند همچون معلمی حرفه ای عمل کنند . و اصولا به غیر از دانش و سابقه تدریس ، آیا متغییر های دیگری نیز در حرفه ای شدن یک معلم دخالت دارد. 
بررسي شغل معلم

بسيار شنيده ايم كه مي گويند معلمي شغل انبياست اما تا بحال به معني دقيق اين جمله فكر كرده ايم ؟ چرا مي گويند معلمي شغل انبياست؟ ابتدا اينكه كسي كه شغل معلمي را انتخاب مي كند بايد بسيار صبور باشد به بياني ديگر بايد صبر ايوب داشته باشد ! و اين جمله اصلا مبالغه و غلو نيست بلكه در واقع اولين گام در تدريس صبر ، صبر ، صبر و صبر است. در سال هاي تدريس خود بسيار مواردي را شاهد بوده ام كه يك يا دو نفر از بچه هاي كلاس هميشه در پي بهم ريختن جو كلاس و تمسخر و بازي گوشي بودند و بنده به خاطر اين موضوع بسيار عصبي و نگران مي شدم ، گاهي دانش آموز خاطي را از كلاس بيرون مي كردم اما اين روش اصلا كارساز نبود ، زيرا بعدها متوجه شدم كه دانش آموز مورد نظر براي رسيدن به اين هدف ، جو كلاس را متشنج مي كرد . گاهي دانش آموز خاطي را به دفتر مديريت مي فرستادم تا مشكل اش را بررسي كنند و گاهي از او مي خواستم كه فردا با پدر يا مادرش به مدرسه بيايد اما هيچ كدام از اين روش ها راه حل مناسبي براي برخورد با اين دانش آموزان نيست. اولين چيزي كه يك معلم بايد در كلاس به نمايش بگذارد اقتدار و نظم است و دركنار آن انعطاف پذيري و ملايمت و صبر. به خاطر دارم كه دانش آموزي به نام سارا داشتم كه جو كلاس را هميشه به نوعي بهم مي ريخت و يا از اشتباه من و يا همشاگردي هايش سو‍ژه درست مي كرد ، يك روز وقتي به كلاس آمدم تصميم گرفتم كه به نوع ديگري با او برخورد كنم ، و چون طبق عادت هميشگي از يكي از دانش آموزانم مي خواستم كه از روي كتاب بخواند تا من قسمت هاي خوانده شده را توضيح دهم ، از سارا ( دانش آموزي كه هميشه جو كلاس را بهم مي ريخت ) خواستم كه از روي كتاب بخواند ؛ سارا شروع به خواندن كرد و پس از خواندن قسمتي از متن به او گفتم فعلا كافي است ، و شروع به توضيح همان قسمت كردم پس از آن به سارا گفتم : سارا خيلي خوب و با دقت از روي كتاب خوندي ؛ مي توني چيزهايي رو كه الان گفتم و يك بار ديگه براي بچه ها توضيح بدي ؟ سارا با كمي مكث مطالبي را كه توضيح داده بودم را به صورت دست و پا شكسته براي بچه ها توضيح داد و من با لبخند به او گفتم آفرين سارا ، خيلي قشنگ و خوب حتي بهتر از من براي بچه ها درس رو توضيح دادي. آن روز سارا تمام حواسش به درس بود و سعي مي كرد رضايت مرا بيشتر جلب كند ؛ حتي وقتي بين درس يك سوال مطرح مي كردم او هم مانند دانش آموزان ديگر دستش را براي جواب دادن بلند مي كرد و حتي گاهي با شوق همراه ديگر بچه ها فرياد مي زد كه من بگم من بگم .
تجربه ي تدريس چندين و چند ساله ام به من ثابت كرده است كه براي معلمي نمونه شدن بايد در وهله ي اول عاشق تدريس باشيد ؛ عاشق سازندگي ، عاشق تربيت و عاشق بچه ها و شاگردانتان. معلم بايد سعي كند كه هميشه در حال يادگيري باشد و و يافته ها و اطلاعاتش را هميشه به روز و آپديت كند ، بايد مداوما ياد بگيريد و ياد بدهيد ، اين نكته كه بايد هميشه اطلاعات تان را به روز كنيد بسيار با اهميت است، به خاطر دارم كه در يكي از سال هاي تحصيلي ام در اواخر ساعات كلاس به بچه ها استراحت دادم ، يكي از دانش آموزانم نزد من آمد و سوالي در رابطه با يك ضرب المثل و اينكه چرا اين ضرب المثل ساخته شده است ، از من پرسيد ، از سوال دانش آموزم بسيار متعجب شدم چون واقعا نمي دانستم كه جواب سوالش چيست با كمي فكر گفتم زنگ تفريح به كتابخانه برو و جواب سوالت را از كتاب دهخدا پيدا كن و براي تكليف جلسه ي بعد بياور . دانش آموزم گفت مگه شما معلم نيستيد يعني جواب اين سوال را نمي دانيد ؟
نكته ي ديگري كه همه ي معلم ها بايد به آن توجه كنند اين است كه معلم تنها ، فراهم كننده ي اطلاعات نيست ! چرا كه اگر اين گونه بود ديگر نيازي به صرف مبالغ هنگفت جهت كلاس و معلم نبود ، بلكه هر فرد مي توانست با استفاده از كتاب و رايانه و ... تحصيل علم كند. ولي معلم نقش خارق العاده و باورنكردني در تحصيل علم دارد.
دليل اين كه اينقدر تعداد افرادي كه دل به درس مي دهند كم است ، اين است كه كمتر معلمي است كه كاربرد عملي درس را به بچه ها ياد بدهد. ما به عنوان معلم هميشه بايد به اين فكر كنيم كه بچه ها قبل از ورود به كلاس و بعد از خارج شدن از كلاس چه فرقي كرده اند. چه چيز را ياد گرفته اند كه قبل از كلاس از آن بي خبر بوده اند. بايد به بچه ها اين جرات را داد كه وقتي چيزي را به آن ها ياد داديم بپرسند كه در دنياي واقعي اين مطالب چه نقشي دارد؟ انجام اين كار شايد به ظاهر وقت گير باشد اما دوام يادگيري را نيز طولاني تر مي كند. اين كار باعث مي شود كه حتي بچه ها انگيزه براي درس خواندن و يادگيري پيدا كنند. بنده هميشه در سال هاي تدريس ام ، روز اول ، از تك تك بچه ها مي خواهم كه هدفشان از اينكه به مدرسه مي آيند و اين كه چرا درس مي خوانند را روي يك كاغذ بنويسند و به من تحويل دهند.
بنده ، در طول سال هاي تدرس ام ، هميشه اين نكته را مدنظر قرار مي دادم كه همه ي دانش آموزان در يك كلاس ، در يك سطح نيستند ، به عنوان مثال در يك كلاس 20 نفره ، همه ي 20 دانش آموز از نظر هوش و استعداد و علاقه و فرهنگ دريك سطح نيستند ، بنابراين يك معلم هميشه بايد اين نكته را به خاطر بسپارد كه نبايد از همه ي دانش آموزان توقع داشت كه خيلي زود درس را ياد بگيرند ، در ضمن شرايط روحي دانش آموزان نيز در سطح يادگيري آن ها در آن روز نيز تاثير گزار است. همانطور كه مي دانيد از نظر روانشناسي افراد از نظر يادگيري به دسته هاي مختلفي تقسيم مي شوند ، و همچنين هر كس روش يادگيري خاص خودش را دارد ، به همين علت يك معلم بايد دامنه اي متنوع از روش هاي مختلف يادگيري را براي بچه هاي مختلف ارائه بدهد و در اين مورد از صرف وقت زياد نهراسد. به بيان ديگر از روشي استفاده كنيد كه محتوا را براي همه جذاب كند و دانش آموزان را داوطلبانه به يادگيري وادار كند. به عبارت ديگر ، اگر به قصد ماهيگيري رفته ايد و نمي دانيد باب مزاج ماهي ها چيست ، پس هر چه طعمه داريد را يكباره در آب اندازيد ، يعني توجه بچه ها را جلب كرده و تا حد ممكن نگه داريد. بنده در طول سال هاي تدريس ام وقتي مي خواستم مبحث جديدي از درس را شروع كنم ، ابتدا با سوال هايي ذهن بچه ها را درگير موضوع مورد نظر مي كردم تا ميزان اطلاعات بچه ها از موضوع مورد نظر دستم بيايد ، بنده به اين موضوع معتقدم كه اگر بخواهيم روي قسمت سفيد ذهن بچه ها بدون هيچ پيش زمينه ي قبلي ، چيز جديد خلق كنيم ، بازده كار بسيار پايين مي آيد.
اهميت شغل معلمي از ديدگاه دكتر حسابي

يکي از دانشجويان دکتر حسابي به ايشان گفت : شما سه ترم است که مرا از اين درس مي اندازيد . من که نمي خواهم موشک هوا کنم . مي خواهم در روستايمان معلم شوم .
دکتر جواب داد : تو اگر نخواهي موشک هواکني و فقط بخواهي معلم شوي قبول ، ولي تو نمي تواني به من تضمين بدهي که يکي از شاگردان تو در روستا ، نخواهد موشک هوا کند .
وقتی عاشق شدی معلم می شوی
وقتی معلم شدی عاشقی
وقتی معلم عاشق شدی همه جا با بچه ها هستی
تا جایی که در بهترین مکان دنیا
آنجا که فقط تویی و او ، حظ شخصی را فراموش می کنی
وقتی عاشق شدی درد هر چه مهجور و مظلوم است می فهمی
وقتی عاشق شدی معلمی حرفه ی تو نیست بلکه لازمه ی حیات توست
آن وقت هر روز که می گذرد دلت گنجینه ای عظیم
و سرت پر از تجربه ها و اندیشه های بزرگ برای تحول و تولدی تازه در
تربیت و پرورش آینده سازان کشورت است
معلم حرفه ای کیست ؟

معلم حرفه ای ، کسی است که دانش و تجربه ی کافی دارد و روش تدریس نیز می داند ؛ یعنی اینکه می داند چه روش ها و فنونی را در کجا و چگونه به کار گیرد تاکلاس کارآمد و اثر بخشی داشته باشد . معلمانی که هر سه ویژگی دانش ، تجربه و روش را توأمان دارا باشند ، معلم حرفه ای قلمداد می شوند وگرنه هر یک از ویژگی های مذکور به تنهایی نمی تواند فردی را به معلمی حرفه ای تبدیل کند . در واقع ،آنچه که معلم حرفه ای را از سایر معلمان متمایز می کند ، استفاده ی مناسب و به جا از روش های مطلوب تدریس است . هرچند نبود هر یک از دو عامل دانش و تجربه ی کافی مشکلاتی برای معلم به وجود می آورد ، نداشتن روش مناسب ، سبب از بین رفتن دو متغییر دیگر می شود . برای تبیین مطلب ، مثالی ذکر می کنیم . معلمی را تصور کنید که دانش و تجربه ی کافی در رشته ی مورد تدریس خود دارد و می داند دانش آموزان پس از پایان تدریس باید چه چیزهایی دست یابند ، چه مهارت هایی را کسب کنند و به چه نگرش هایی برسند ، به طور کلی ، اگر اهداف درس را به خوبی بشناسند ، اما روش های رسیدن به آن را نداند ، آیا امکان حصول به آن اهداف مسیر است ؟
آیا او می تواند دانش آموزان را راضی از کلاس بیرون بفرستد ؟ در این جاست که تفاوت یک فرد حرفه ای یا غیر حرفه ای کاملاً آشکار می شود . معلم حرفه ای می داند که چگونه و با چه روش هایی تدریس خود را آغاز کرده ، ادامه دهد و آن را به اتمام رساند ، و مطالب را کی و چگونه عرضه کند ، تا دانش آموزان را به حداکثر فعالیت وا دارد و آن ها را قدم به قدم به اهداف تدریس نزدیک کند .
كلاس‌هاي درس در يك دسته‌بندي كلي يا شاداب، جذاب و مخاطب‌گستر، يا كسل‌كننده، خمود و مخاطب‌گريز و يا معمولي و عادي است. كلاس درسي كه در آن به مؤلفه‌هاي جذابيت عطف توجهي نشان داده نمي‌شود با گذشت زمان ممكن است كم‌كم سستي و كسل‌كنندگي در آن به چشم آيد كه گسست ارتباط بين استاد و فراگير از روشن‌ترين پيامدهاي ناگوار آن خواهد بود و نتايج آموزش را عقيم و بي‌اثر مي‌سازد.سؤال اصلي و اساسي آن است كه چگونه مي‌توان كلاس درس را جذاب، دلپذير و خوشايند نمود تا نه فقط مقررات آموزشي بلكه اشتياق فراگيران براي يادگيري و حس كنجكاوي و حقيقت‌جويي آنان عمده‌ترين عامل حضور در كلاس شود و رعايت انضباط و مقررات و آداب آموزشي را براي بهره‌برداري بيشتر از كلاس باعث گردد؟آيا مي‌توان با قاطعيت و انعطاف‌ناپذيري و با اعمال حاكميت و مديريت بي‌چون و چرا كلاس را جذاب ساخت؟آيا با واگذار كردن فراگيران به حال خود و حذف نظارت و مديريت (مثل بي‌توجهي به آمد و شدهاي نابهنگام دانش آموزان در حين تدريس، مزه‌پراني‌هاي بيجا، لطيفه‌گويي‌هاي مستمر، اتلاف وقت كلاس به مسائل و مطالب بيروني و خارج از درس و اموري از اين قبيل) مي‌توان كلاس را جذاب ساخت و شوق فراگير براي حضور در كلاس را برانگيخت؟آيا اجازه هر نوع اظهارنظر، هر نوع سخن و پرسش و به اصطلاح رايج‌تر اجازه «گفتمان آزاد» مي‌تواند به جذابيت كلاس كمك نمايد يا آن كه بايد به عوامل ديگري توجه نمود و به جاي جذابيت زودگذر - كه نتايج زودگذري از آن حاصل مي‌شود - به جذابيت پايدار كلاس انديشيد و كلاس درس را با حفظ كلاس بودن و جريان داشتن درس و تعليم در آن براي فراگيران مبارك و مطلوب گردانيد .
به نظر بنده ي حقير معلم حرفه اي كسي است كه به دور از افراط ها و تفريط ها ، جو كاملا سالم و شادابي را در زمينه ي درس مورد نظر فراهم كند و از تك گويي كه باعث كسالت دانش آموزان مي شود بپرهيزد و در حين زمان تدريس ، هنگامي كه دانش آموزان احساس خستگي و كسالت كردند به آن ها زماني را براي استراحت اختصاص دهد تا آن ها بتوانند با كمي استراحت ( در حد 5 دقيقه ) انرژي تحليل رفته را بازيابند و بتوانند دوباره براي فراگيري آماده شوند. در غير اين صورت معلم هاي عزيز بايد آگاه باشند كه بازده كار صدرصد پايين خواهد آمد و توجه و انگيزه دانش آموزان حتما نزول خواهد كرد . بنده با سابقه چندين سال تدريس به اين موضوع كاملا واقفم و حتي گاهي در كلاس هايم وقتي مي بينم كه دانش آموزانم حسابي خسته شده اند مخصوصا در زنگ هاي اول ، از دانش آموزانم مي خواهم كه در سرجايشان بدون اينكه نظم كلاس را بهم بزنند ، نرمش هايي را انجام بدهند ، و يا حتي گاهي از دانش آموزانم مي خواهم كه يك لطيفه يا جوك در حد 5 دقيقه تعريف كنند تا بچه انرژي از دست رفته را دوباره بدست بياورند و بتوانند آماده ي يادگيري مجدد درس شوند.

افراط در محبت به دانش آموزان ؛ اشتباه رايج اكثر معلمان بي تجربه

بنده خوب به خاطر دارم كه در اولين سال تدريس ام وقتي وارد مدرسه شدم ، چه قدر استرس و اضطراب داشتم اما از طرفي هم بسيار از اين لطف پروردگار خشنود بودم و در دلم خدا را به خاطر اين لطف بزرگ ستايش مي كردم.
حياط مدرسه ما كوچك بود و كلاسها در حد 10 الي 12 كلاس بود. مدرسه اي پسرانه با مدير و معاون مرد كه اداره مدرسه را در اختيار داشتند. كتابخانه و مركز يادگيري كوچكي داشت با دفتر مديران و دفتر معلمان و نماز خانه اي بسيار بزرگ كه جلسات ديدار اولياء اكثراً در آنجا برگزار مي شد. مدير مدرسه اقاي رحمتي با ديدن من ، با روي باز به من خوش آمدگويي گفتند. . او با ديدن ابلاغ من گفت: شما معلم پايه سوم هستيد و كلاس شما در طبقه چهارم سمت چپ و دومين كلاس است و نام شما روي ديوار كنار در نوشته شده است. با تشكر از مدير قدم در پله هاي مدرسه گذاشتم. وقتي پله ها را بالا مي رفتم چه ذوق و شوقي داشتم‏، مثل اينكه دارم در هوا پرواز مي‌كنم . و از يك طرف خوشحال بودم و از طرف ديگر اضطراب عجيبي داشتم،‌نمي‌دانستم آيا مي‌توانم از عهده‌ي اين مسئوليت سنگيت برآيم يا نه؟ با خودم فكرهاي زيادي داشتم كه يك دفعه ديدم جلوي در كلاس ايستاده‌ام. در كلاس بسته بود و از پشت در صداي همهمه‌ي دانش آموزان به گوش مي‌رسيد.
يادم نيست چند دقيقه پشت در ماندم. قلبم به شدم مي‌زد، يا راي باز كردن در كلاس را نداشتم. سرانجام به خود مسلط شدم و در كلاس را باز كردم. دانش آموزان با ديدن من، مرا حسابي ورانداز كردند،‌طبق گفته‌ي استادانم ابتدا سلام و احوال پرسي گرمي كردم و پاي تخته خودم را معرفي نموده و سپس از بچه‌ها خواستم آنها هم خودشان را يكي يكي معرفي كنند. بچه‌ها با همان شيطنت كودكي خود را معرفي كردند و سپس ساكت سرجاي خود نشستند. روزها يكي بعد از ديگري مي‌گذشت و من كه معلمي بي‌تجربه بودم‏، فقط گفته‌هاي استادانم را اجرا مي‌كردم. ولي كم‌كم فهميدم كه تجربه هم مثل آموختن علم و دانش خيلي مهم است‏، به خاطر بي‌تجربگي خود به حدي به دانش‌آموزان محبت كردم و رو دادم كه ديگر قادر نبودم آنها را ساكت كنم. كلاس من روز به روز بي انضباط‌تر مي‌شد و چون از اول سال با اخلاق و رفتار من آشنا شده بودند، ديگر از من حساب نمي‌بردند. خلاصه آن سال با همه‌ي خستگي و سختي آن به پايان رسيد، ولي من فهميدم كه محبت بدون قاطعيت ناديده‌اي ندارد، زيرا محبت تنها بدون قاطعيت كنترل كلاس را از دست معلم مي‌گيرد و حتي تدريس در كلاس را مختل مي‌كند و ممكن است باعث افت درسي دانش‌آموزان هم بشود. و ناگفته نماند محبت زياد باعث مي شود كه بچه ها سوار معلم شوند.

مشکل دو زبانه بودن شاگردان
ندانستن زبان فارسی، مهمترین وسیله برقراری ارتباط معلم و دانش آموز زبان می باشد. بعضیها تلویزیون هم نداشتند تا برنامه های وکارتون هایی به زبان فارسی تماشا کنند. برای حل این مشکل ،خود معلم باید حتماً در کلاس درس به زبان فارسی یا همان زبان کتاب، صحبت کند. در هر کلاس ماههـــــــا در این خصوص تلاش می کردم بعضی از بچه ها نمی توانســـــتند به این زبان صحبت کنند و بعضـــــی هم نمی دانستند، حل این مشکل کلید اصلی موفقیت های بعدی در کلاس می باشد پس از چند ماه با تکرار و تمرین به حد مطلوب می رسیدیم چرا که برقراری ارتباط در یادگیری دانش آموزان تاثیر بسزایی داشت.غیر از کتاب درسی ، قصه های کوچک را می خواندیم آنقدر در تکرار آن پافشاری می کردیم که حتی دانش آموزان ضعیف نیز به مدد حافظه خود آنها را می توانستند بگویند ، داستان یا شرح حال میگفتیم ، چندین بار تکرار می کردیم ، نکات مهم آن را در لوح می نوشتیم تا دانش آموزان در دفتر خود کامل کنند و به عنوان انشا و تکلیف فارسی قبول می کردیم .اسم تصویرها را می گفتیم ولی بروی خواندن فارسی بیشتر توجه می کردیم.

مشکل دوم چندپایه بودن
بیشترین تدریس بنده در کلاس های چند پایه بوده است ودر اوایل مشکلات زیادی داشتم اما بابرنامه ریزی دقیق این مشکلات برطرف گردید.گروه بندی در کلاس های چند پایه خیلی مهم است وقتی دانش آموزان در گروهها مشغول فعالیت هستند وفعالیت ها را خود انجام دهند ومعلم به عنوان راهنما باشد بهتر می تواند به پایه ها رسیدگی نماید ودانش آموزان بهتر وعمیق تر مطالب یاد می گیرند.در آخر هر گروه می تواند فعالیت های خود را شرح دهد ویا در تابلوی کلاس بچسباند.بنده هم از مطالب دانش آموزان نتیجه گیری می کردیم وفراگیران مطالب اصلی یاد می گرفتند.

افراط در سخت گيري و خشك بودن رفتار معلم

در سال دوم تدريس ام بازهم پايه ي سوم ابتدايي را برعهده داشتم اما اين بار مي دانستم كه نبايد به بچه ها بيش از حد محبت كنم و به اصطلاح پيش خودم مي گفتم نبايد به بچه ها رو بدهم به همين جهت از همان ابتدا سعي كردم كه بچه ها از من حساب ببرند و همين مسئله باعث شد كه كلاس من كم وبيش ساكت و با انظباط باشد. اما شاگردي داشتم به نام سپهري كه بسيار بي انظباط و شلوغ بود ، علاوه براين هر روز دير به مدرسه مي آمد و هميشه سر اين موضوع به او مي گفتم كه بايد فردا با پدر يا مادرش به مدرسه بيايد ، اين دانش آموز علاقه اي به درس خواندن نداشت و هميشه در همه ي درس ها ضعيف بود با بچه ها هميشه دعوا مي كرد و چون قدش بلندتر از بقيه بچه ها بود و نيمكت جلو مي نشست ، هميشه با ديگر بچه ها سر اين جريان مشاجره و دعوا داشت. من چند بار جاي بچه ها را بر اساس قد آن ها مشخص كرده بودم اما اين دانش آموزم اصلا به حرف من گوش نمي كرد. تا اينكه يكروز او را به دفتر فرستادم و درحيني كه از كلاس خارج مي شد به او گفتم تو كه انقدر تنبلي ، درس هم كه نمي خواني ، بچه هاي ديگر را هم كه اذيت مي كني ، پس چرا به مدرسه مي آيي تا پدر ومادر بيچاره ات برايت هزينه كنند.؟كه متاسفانه در دفتر اورا كتك زده بودند. فرداي آن روز سپهري به مدرسه نيامد وقتي جويا شدم گفتن آن ها هم اطلاع ندارند. بعد از آن ماجرا آن پسر ديگر به مدرسه نيامد و من هنوز بعد از گذشت چندين سال از آن ماجرا هنوز خودم را سرزنش مي كنم و مي گويم كه كاش آن حرف را به آن بچه نزده بودم. ولي افسوس زمان به عقب باز نمي گردد.

مشکل خواندن ونوشتن
کسانی می توانند خوب یاد بگیرند که در خواندن مشکل نداشته باشند یاددهی خوب الفبا توسط معلم اول تا حدود زیادی این مشکل را حل می کند .اما بعضی ها کند خوان هستند با تکرار تمرین بیشتر و بالا بردن تند خوانی آنها،طرز قرار دادن صحیح کتاب ومطالب در صندلی خود ،رعایت فاصله چشم ها از کتاب، گوش دادن به مطالبی که می خوانند این مشکل تا حدودی حل می گردد. نوشتن: برآوردی که طی سالها بین دانش آموزان کلیه مقاطع تحصیلی داشتم به وضوح روشن کرد بیش از 95% آنها طرز صحیح نوشتن و طرز صحیح گرفتن مداد را نمی دانند. طرز صحیح گرفتن مداد ، صحیح قرار گرفتن در صندلی ، رعایت فاصله خود از مطالب نوشتاری ، کم یا زیادی نور می تواند در خستگی و عدم خستگی انسان تاثیرگذارد .چون زمان نوشتن راپایین می آورد،کم نوشتن یعنی کم تمرین کردن یعنی باز اخلال در یادگیری. این موضوع شاید کوچک باشد ولی در یاددهی و یاد گیری تاثیر واهمیت زیادی دارد ،چرا که عدم رعایت آن تاثیر روحی روانی نیز در نویسنده دارد.بنده که به عنوان معاون بودم چندین دانش آموز در پایه های سوم وچهارم وپنجم داشتیم که در تمام درس ها ضعیف بودند که این دانش آموزان در پایه ها ی اول ودوم ، نوشتن حروف الفبا یاد نگرفته بودند ونمی توانستند بخوانند . برای این دانش آموزان کلاس های تقویتی برگزار نمودم وفقط درخواندن ونوشتن کارکردیم که این دانش آموزان در دروس دیگر پیشرفت کردند.

بهداشت فردی و نظم در کلاس
تدریس ویادگیری درمحیط شلوغ ،بی نظم وغیربهداشت ،بسیارمشکل است این است که من بارها توانستم با دقت در تمیزی لباس ،کیف و کفش،ظاهر دانش آموزان،مرتب چیدن صندلی های کلاسها، بهداشت خود کلاس و مدرسه ،از بی نظمی ها بکاهم. داشتن برنامه خوب برای درس خواندن در منزل ،قرار دادن لباس و لوازم شخصی در منزل در جای خود،رسیدگی به بهداشت خود،خواب به موقع ،کمک از اولیا،با هم تمرین کردن،خوردن غذای مناسب و استراحت کافی نتایج مطلوب در یادگیری دارند. نکته:در خصوص تغذیه کودکان باید یاد آور شوم که اغلب دانش آموزان به اندازه کافی فرصت پیدا نمی کنند در منزل غذا بخورند و اغلب ترجیح می دهند با آوردن غذا و پول و میوه به جبران گرسنگی بپردازند.
دقت در این موضوع مهم باعث شد من بدانم که اغلب کودکانی که در مدرسه از تغذیه استفاده می کنند مورد تعرض و اذیت دانش آموزان دیگر قرار می گیرند به همین خاطر آوردن غذا و پول از خانه تاثیر زیادی ندارد به منظور جلو گیری ازاین مشـــکل به تمامی افرادی که غذابا خود می آوردند اجازه می دادم در پایان یا آغاز درس در کلاس غذای خود را میل کنند این باعث می شد اکثر افراد با خیال راحت و با آرامــــش در کـــــــلاس غذا بخورند و سایرین نیز به تدریج نــــــاچار به این جمــــــع می پیوستند.خوردن غذا د رمدرسه باعث کسب انرژی در نتیجه شادابی و سر حالی کودکان می شد و توان گوش دادن ،خواندن ونشستن آنها را افزایش می داد ودر کل موجب توجه بیشتربه معلم و یادگیری بهتر می شد.البته دراکثر مدارس به بچه ها میان وعده غذا می دهند که ما درمدرسه ی نمکی این طرح را اجرا کردیم اما چون بیشتر اولیا نمی توانستند ماهانه پول بدهند این طرح بامشکل مواجه شد . ای کاش آموزش وپرورش مانند آوردن شیرمدارس ، برای درست کردن میان وعده غذا برای بچه ها در مدارس فکری می کرد.
دزدي خوراكي ها در كلاس

به خاطر دارم كه در يكي از سال هاي تدريس ام كه در پايه ي چهارم ابتدايي بود ، در اواسط سال بچه ها به من اعتراض مي كردند و مي گفتند كه يك نفر از كيف آنها خوراكي هايشان را بر مي دارد و از من مي خواستند كه اين قضيه را پيگيري كنم ، من از بين بچه ها يك نفر از شاگردانم را كه باهوش ترو زرنگ تر از بقيه بود و هم درس اش از بقيه قوي تر بود را انتخاب كردم و گفتم كه ازين به بعد زنگ تفريح نگذار كسي وارد كلاس شود تا بتواند سر كيف بچه ها برود و خوراكي آن ها را بردارد واين قضيه دزدي هم معمولا زنگ هاي اول اتفاق مي افتاد كه بچه ها بعضي از خوراكي هايشان را براي زنگ دوم نگه مي داشتند ، با انجام اين كار دزدي خوراكي ها فيصله پيدا كرد و من هم به شاگردم گفتم كه فعلا نمي خواهد اين قضيه را پيگيري كني ولي فقط حواست را دورا دور جمع كن ببين چه كساني زنگ هاي تفريح وارد كلاس مي شوند و چه كارهايي انجام مي دهند ، چند روز بعد از آن ماجرا شاگردم به من اطلاع داد كه يكي از بچه ها زنگ دوم وارد كلاس شده و سر كيف يكي از بچه هاي ديگر رفته و چند تا كيك و يك موز از كيفش برداشته و داخل كيف خودش گذاشته است ، به شاگردم گفتم كه اين قضيه را به كسي نگويد و چند روز ديگر هم اين قضيه را پيگيري كند تا كاملا مطمئن شود ، تا اينكه شاگردم از اين ماجرا مطمئن شد و به من اطلاع داد. من روز بعد از آن ماجرا همراه شاگردم كه به عنوان نماينده انتخاب كرده بودم زنگ تفريح به كلاس رفتم و شاگرد خاطي را در سر كيف يكي از بچه ها پيدا كردم ، ابتدا شاگرد خاطي منكر شد و گفت كه مي خواسته در كيف دوستش را ببندد اما بعد از آن كه نماينده كلاس همه چيز را به او گفت با گريه و زاري اعتراف كرد و از من خواست كه به پدر و مادرش و دوستانش چيزي نگويم من هم به او گفتم اگر قول بدهد ديگر اين كار را تكرار نكند به بقيه چيزي نمي گوييم. او هم قول داد و اين قضيه بين ما سه نفر باقي ماند.

بازی وخلاقیت
دوران کودکی یعنی دوران بازی است. سعی کنیم در کلاس وبیرون کلاس با بچه ها بازی کنیم درس را بابازی وقصه وداستان شروع کنیم. بنده تدریس را همراه با بازی انجام می دادم که بازی وسیله ای برای کسب موفقیت ، افزایش اعتماد به نفس ،سرشار شدن از شادی ونشاط که خلاقیت دانش آموزان را زیاد می کند وبچه های خلاق را می شناسیم. که بنده در دوران سالهای تدریس با بچه ها عموزنجیر باف وچین چین و... زیاد انجام می دادم که هیچ وقت فراموش نخواهم کرد.مثلاً بازی عموزنجیر باف این گونه انجام می دادیم: بچه ها دایره وار در حالیکه دست های هم را گرفته اند می خوانند: عمو زنجیر باف .....بله /زنجیر منو بافتی .....بله /پشت کوه انداختی .....بله بابا اومده .....چی چی آورده / نخود و کشمش ......با صدای چی . اینجاست که معلم باید اهداف درس را پی ریزی نماید .به طور مثال:با صدای مرغ :قد قد قدا منم منم .....مرغ پا کوتاه منم منم ......و به این طریق بازی عموزنجیر باف مقدمه ای برای درس علوم با موضوع غذای حیوانات می شود)
وبعضی از فعالیت هایی را که برای پرورش خلاقیت کودکان در طول سالهای تدریس انجام می دادم عبارتند از:قصه گویی، نمایش های خلاق و آزاد، تشویق کودکان به سوال کردن، پاسخ مناسب دادن به سوال های آنها، کارهای دستی، کلاژ، استفاده از اسباب بازی هایی که کودک باید با آنها اشیایی را بسازد، فراهم ساختن امکان مشاهده ی نزدیک و مسقیم برای کودکان از طریق آشنایی آن ها با طبیعت ، زیرا هیچ چیز برای کودکان آموزنده تر و جالبتر از تماشای طبیعت نیست ، تشویق آنها به جمع آوری مجموعه هایی از گل ها، برگ ها،سنگ ها،تصاویر حیوانات، اشیاء و غیره که مشاهده و دقت کودکان را تقویت می کند، فیلم های مناسب و سایر فعالیت هایی که هر یک از ما می توانیم با اندکی دقت و توجه آنها را مشخص سازیم و امکانش را برای کودکمان فراهم سازیم .
ارتباط عاطفی با دانش آموزان کلید موفقیت بنده دردوران تدریس می باشد بچه ها مرا دوست داشتند چون من همه ی بچه هارا دوست داشتم. بچه ها وقتی مرا می دیدند مرا بغل می کردند مدرسه را از خانه بیشتر دوست داشتند به همه ی دانش آموزان به یک چشم می نگریستم به تفاوت های فردی زیاد توجه می کردم دانش آموزی را تشویق می کردم که پیشرفت می کرد . پس ارتباط عاطفی با دانش آموزان کلید موفقیت معلم در تدریس است وتا زمانی این ارتباط نباشد موفقیت معلم در تدریس غیر ممکن است به همین دلیل پایان نامه ی کارشناسی ارشد را در رابطه بین الگوی ارتباطی معلم وتأثیر آن بر عملکرد دانش آموزان انتخاب نمودم وانشاالله در آینده مقاله ای در این زمینه خواهم نوشت.
امروزه با هوشمند شدن بعضی از کلاس ها می توان بیشتر فعالیت ها در قالب فیلم، عکس، تصاویر گوناکون ونرم افزار ها وپاورپونت متنوع ، در پرده ی متنوع انجام دادوبا قلم سمارت برد نوشت واین وسیله ی کمک آموزشی تاحدی کار معلم را ساده کرده است.


دستكاري املا

در يكي از سال هاي تدريس ام در يكي از مدارس دخترانه در پايه سوم ابتدايي ، وقتي به بچه ها املا مي گفتم از آن ها مي خواستم كه دفاتر املايشان را روي ميز بگذارند و از كلاس خارج شوند تا زنگ بعد به كلاس بيايم و آن ها را تصحيح كنم . و براي اين كه در اين كار مشكلي پيش نيايد يك نماينده براي اين كار انتخاب كرده بودم تا كسي نتواند در زمان زنگ تفريح املا ها را دستكاري كند. در اواسط سال تحصيلي يك روز يكي از بچه ها پيش من آمد و گفت خانم نماينده كلاس از بچه ها پول مي گيرد و غلط هاي املاي آن ها را درست مي كند. در ابتدا باور نكردم ولي بعدا در زمان تصحيح املا متوجه جاي پاك كن و سياه شدگي چند دفتر شدم ولي به اين راحتي هم نمي توانستم به نماينده كلاس كه انصافا هم شاگرد زرنگي بود تهمت بزنم ، بهمين خاطر تصميم گرفتم شخصا خودم اين قضيه را پيگيري كنم به همين خاطر آن شاگردي كه اين خبر را به من داده بود صدا زدم و از او پرسيدم كه كدام يك از بچه ها به او پول مي دهد و املايش را درست مي كند گفت فلاني ، من هم مي دانستم كه شاگرد مورد نظر املا و ديكته ي ضعيفي دارد وهم اينكه در املا نويسي كند است به همين علت موقع املا گفتن بالاي سر او رفتم و همانطور كه املا مي گفتم غلط هاي او را نيز بررسي كردم ، بعد از زنگ موقعي كه مي خواستم املاي آن شاگرد را تصحيح كنم متوجه شدم كه بعضي از غلط هاي املايي اش تصحيح شده ، آن موقع نتيجه گرفتم كه اين قضيه درست است . به همين دليل بعد از زنگ نماينده و آن شاگرد را در كلاس نگه داشتم و علت كار را جويا شدم ، در ابتدا هردو انكار مي كردند اما بعد نماينده اعتراف كرد و با گريه و التماس از من خواست كه او را ببخشم و گفت كه از اين كار پشيمان است ، آن شاگرد هم گفت كه بخ خاطر مادرش كه او را به خاطره نمره كم كتك مي زند اين كار را مي كرده است. هر دو را بخشيدم ولي به آن ها گفتم اگر بارديگر تكرار شود از مدرسه اخراج مي شويد . نماينده كلاس را هم عوض كردم تا از اين كار تنبيه شود. به او گفتم وقتي كاري به تو سپرده مي شود وامين معلم مي شوي نبايد به اعتماد معلم خيانت كني .

تاثیر نشاط روحی بر شکوفایی خرد و اندیشه
نشاط و انبساط روحی، یکی از متغیرهای موثر در شکل‌گیری شخصیت مثبت در کودکان و نوجوانان است و بالعکس، اضطراب و تشویش خاطر عامل مهمی در توقف استعدادهاست. روان شناسان حالت شادی را نتیجه عمل هماهنگ و منسجم و سامان یافته همه عواطف یک فرد می‌دانند و معتقد هستند که نشاط و آرامش روحی زمینه‌های باروری خرد و اندیشه را به وجود می‌آورد.
▪ چنانچه فردوسی می‌گوید:
ـ چو شادی بکاهد، بکاهد روان ـ خرد گردد اندر میان ناتوان
امروز تحقیقات مربوط به اعصاب و روان نشان داده است که یادگیری انسان و ساماندهی رفتار کودک در گرو نشاط و شادابی و هیجانات مثبت اوست و خلاقیت، شکوفایی استعدادها در گرو نشاط و انبساط روحی انجام می‌شود.
دستورات اسلام منطبق بر فطرت و ماهیت انسان‌هاست و از ویژگی‌ انسان‌ها، شور، نشاط، پویایی،‌تحرک و شادابی است و این ویژگی‌هاست که به انسان‌ها امید به زندگی می‌دهد و انسان‌ها را برای عبور از مشکلات و سختی‌ها یاری داده و از دامنه‌ها به قله می‌کشاند.
در حالی که انسان افسرده، انسان غمناک، انسان بی تحرک، احساس خستگی و درمانگی و بی‌پناهی می‌کند، احساس ناامیدی و یأس و بدبینی دارد و او را در برابر مشکلات ناتوان و عاجز می‌گرداند و از قله‌ها به دره‌ها و سنگلاخ‌ها می‌کشاند. ما نباید جاذبه‌ها و انگیزه‌های گرایش به اسلام و معنویت را از نسل جوان بگیریم. نباید نسل جوان احساس کند که دین اسلام فقط شامل یک سری امر و نهی‌های خشک و غیرمنعطف و حزن‌انگیز است و با لذت و شادی مخالف است.
اگر ما شرایط و زمینه را برای ابراز هیجانات و تخلیه احساسات به وجود نیاوریم، زمینه برای اختلالات روانی و رنجوری و افسردگی فراهم می‌شود. نشان‌دادن چهره خشن و متصلب و متعصب از اسلام ظلم به اسلام است.
تنبيه شاگردم به خواسته ي مادرش

در يكي از سال هاي تدريسم به خوبي به ياد دارم كه از بچه ها و شاگردانم مي خواستم كه براي درس علوم ، گزارش نويسي كنند. به همين دليل از آن ها خواستم كه در فلان روز در فلان ساعت برنامه ي تلويزيون را كه راجع به مستند مورچه ها و حشرات بود ، ببينند و گزارش كار بياورند ، جلسه ي بعد همه ي شاگردانم گزارش كار تهيه كرده بودند به جز يكي از آن ها به نام ريحانه ، وقتي از او پرسيدم چرا گزارش نويسي نكرده اي به من گفت كه برق رفته است و او هم نتوانسته است گزارشش را بياورد. به او گفتم كه جلسه ي بعد راجع به پروانه ها يك گزارش كار بياور و او هم قبول كرد ولي جلسه ي بعدهم باز يك بهانه ي ديگر آورد. به او گفتم چرا تكاليف ات را به موقع انجام نمي دهي و او هم فقط با گفتن ببخشيد خانم و گريه و زاري ، مرا مستاصل مي كرد. چند هفته ايي از اين ماجرا مي گذشت و من دقت كرده بودم كه ريحانه اصلا تكاليفش را به خوبي انجام نمي دهد و همه ي تكاليفش را نصفه و ناقص مي آورد و با اين كه شاگرد زرنگي بود اما از او راضي نبودم چون نمرات اش افت كرده بود. به همين خاطر يك بار ديگر از او خواستم كه به مادرش بگويد به مدرسه بيايد ولي او مثل دفعه هاي قبل گفت كه مادرش مريض است و نمي تواند بيايد اين بار گفتم به پدرت بگو به مدرسه بيايد و او گفت كه پدرم كار دارد. من هم براي اينكه بفهمم مشكل اين بچه چيست ، بعد از زنگ و تعطيلي مدرسه آدرس اش را از دفتر مدرسه گرفتم و دم خانه ي آن ها رفتم ، مادرش با ديدن من و شنيدن حرف هايي كه دخترش به من زده بود بسيار تعجب كرد و گفت كه اين بچه اصلا به آن ها چيزي نگفته است و من كه علت افت تحصيلي اش را جو يا شدم به من گفت كه اين بچه بسيار كارتون مي بيند و اصلا به حرف ما گوش نمي دهد و از من خواست كه فردا او را تنبيه كنم. فرداي آن روز وقتي ريحانه به كلاس آمد و ديدم كه دوباره تكاليفش را انجام نداده است ، او را بازخواست كردم و به او گفتم اگر از فردا تكاليفت را كامل نياوري به كلاس من نيا. از فرداي آن روز ريحانه تكاليفش را كامل و منظم به كلاس مي آورد.

مطالعه ادامه در فایل word اصلی 111 صفحه ای ضمیمه . . . لطفا پس از دانلود یک فاتحه رفتگان مرا میهمان فرمائید . . .



فایل‌(های) پیوست شده
.doc  moalem_www.a00b.com.doc (اندازه: 1.18 MB / تعداد دفعات دریافت: 12)


==================================================
طراحی وب سایت
پروژه های برنامه نویسی تجاری
دانلود پروژه های ASP.NET وب سایتهای آماده به همراه توضیحات
دانلود پروژه های سی شارپ و پایگاه داده SQL Server همراه توضیحات و مستندات
دانلود پروژه های UML نمودار Usecase نمودار class نمودرا activity نمودار state chart نمودار DFD و . . .
دانلود پروژه های حرفه ای پایگاه داده SQL Server به همراه مستندات و توضیحات
پروژه های حرفه ای پایگاه داده Microsoft access به همراه مستندات و توضیحات
دانلود پروژه های کارآفرینی
دانلود گزارشهای کارآموزی کارورزی تمامی رشته های دانشگاهی
قالب تمپلیت های آماده وب سایت ASP.NET به همراه Master page و دیتابیس
برنامه های ایجاد گالری عکس آنلاین با ASP.NET و JQuery و اسلایدشو به همراه کد و دیتابیس SQL کاملا Open Source واکنشگرا و ساده به همراه پایگاه داده
==================================================
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان