ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مدیریت شبکه با تلفن Word Doc 127 صفحه
08-21-2020, 02:49 AM (آخرین ویرایش در این ارسال: 08-21-2020 02:50 AM، توسط ali.)
ارسال: #1
مدیریت شبکه با تلفن Word Doc 127 صفحه
فهرست مطالب
عنوان صفحه

فصل دوم ١
١ پیش گفتار] ١ [ 2
1-1 اهمیت شبکه های کامپیوتری 3
1-2 کاربرد های شبکه های کامپیوتری 3
1-2-1 کاربرد تجاري 4
1-2-2 کاربردهاي خانگي 6
1-3 مدیریت شبکه های کامپیوتری ]٢[ 8
فصل دوم 12
٢ پيش گفتار 13
2-1 مدیریت شبكه چیست؟] ٣[ 13
2-2 یك دیدگاه تاریخی 13
2-3 معماری مدیریت شبكه 14
2-4 مدل مدیریت شبكه ISO 15
2-4-1 مدیریت اجرا 15
2-4-2 مدیریت پیكربندی 16
2-4-3 مدیریت حسابگری 17
2-4-4 مدیریت خطا 17
2-4-5 مدیریت امنیت 17
2-5 مزاياي مانيتورينگ شبكه ]٤[ 19
2-6 بخش هاي مهم مانيتورينگ شبكه 19
2-6-1 مانيتورينگ وضعيت سلامت شبكه 19
2-6-2 مانيتورينگ اينترنت 20
2-6-3 مانيتورينگ شبكه داخلي 20
٢-٧ پروتكل SNMP ]٥[ 21
2-8 عناصر اصلي در SNMP ]٦[ 22
2-9 فرامين پايه در SNMP 24
2-10 پايگاه اطلاعات مديريتي در SNMP ]٧[ 25
٢-١١ SNMPv1 30
٢-١١-١ SNMPv1 و ساختار اطلاعات مدیریتی 30
2-11-2 فرمانهاي پروتكل 1 SNMPv 32
2-12 SNMPv2 33
٢-١٢-١ SNMPv2 و ساختار اطلاعات مديريتي 33
2-12-2 ماژول هاي اطلاعات SMI 34
2-12-3 فرمان هاي پروتكل SNMPv2 34
2-13 مديريت درSNMP 34
2-14 امنيت در SNMP 35
2-15 SNMP interoperability 35
2-16 فرمت پيام در SNMPv1 36
2-17 واحد داده پروتکل در SNMPv1 37
2-18 فرمت TRAP – PDU 38
2-19 فرمت پيام SNMPv2 39
2-20 واحد داده پروتكل در SNMPv2 40
2-21 فرمت GetBulk- PDU 40
2-22 ليستي از OID هاي پركاربرد ]٨[ 42
٢-٢٣ قطعه كد مربوط به بكارگيريSNMP در .NET 43
فصل سوم 44
3 پیش گفتار 45
٣-١ آشنائی با روتر ]٩[ 45
٣-٢ انواع روترها 45
٣-٢-١ روترهای سخت افزاری 45
3-2-2 روترهای نرم افزاری 46
3-3 مهمترين ويژگی های يک روتر 46
٣-٤ آشنائی با روترهای سيسکو 47
3-4-1 عناصر اصلی در يک روتر سيسکو 47
٣-٤-٢ آشنایی با انواع اتصالات LAN در روترهای سیسکو 51
٣-٥ نحوه اتصال به Router ] ١٠[ 52
٣-٦ حالت های مختلف روتر (Router Modes) 56
3-7 آشنایی با دستورات روتر 57
3-7-1 نحوه تغيير دادن نام Router 57
3-7-2 تنظيمات مربوط به پسوردها 58
3-7-3 آشنایی با دستور Show 59
3-7-4 رمز نگاری کلمات عبور Password Encryption 60
3-7-5 نحوه تنظيم كردن interface Serial 61
3-7-6 نحوه پيكر بندي كارت شبكه روتر و يا FastEthernet 62
3-7-7 نحوه نمایش جدول مسیریابی 64
3-7-8 نحوه ذخيره و ثبت تغييرات 64
3-7-9 حذف تنظيمات روتر 64



فصل چهارم ٦٦
4 پيش گفتار 67
4-1 سیستم های تلفنی 67
4-2 اجزاي سيستم هاي تلفن گويا 67
4-3 تلفن گويا، ابزاری اطلاعاتی و یا عملیاتی؟ 68
4-4 انواع تلفن گویا 69
4-4-1 سيستم هاي IVR 69
4-4-2 سيستم هاي پست صوتی 70
4-4-3 سيستم هايACD 71
4-4-4 سيستم هاي CTI 71
4-4-5 سيستم هاي AIN 72
4-5 جايگاه تلفن گويا 73
4-6 مديريت شبكه هاي كامپيوتري با تلفن گويا 75
4-7 آشنايي با كامپوننت KDtele 77
فصل پنجم 79
5 پياده سازي 80
فصل ششم 84
6 نتیجه گیری 85

پيوست 1 ٨٦
پيوست ٢ ١١٠

فهرست منابع 1٢٣

اکثر شرکت ها تعداد زيادي کامپيوتر براي کارهاي مختلف (توليد، انبار داري، فروش، حسابداري) دارند. شايد در ابتدا اين کامپيوترها از يکديگر جدا باشند، ولي در مرحله اي از کار براي يکپارچه کردن اطلاعات کل شرکت، مديريت تصميم مي گيرد تا آنها را به هم متصل کند.
به بيان کلي تر اشتراک منابع به ما اجازه مي دهد تا برنامه ها، تجهيزات و بخصوص داده ها را در اختيار همه آنهايي که به اين شبکه متصلند، قرار دهيم.
ساده ترين مثال آن، چاپگري است که براي تمام کارکنان يک دفتر به اشتراک گذاشته شده است. پيداست که تک تک اين افراد به يک چاپگر اختصاصي نياز ندارند و علاوه بر آن يک چاپگر شبکه اغلب ارزانتر، سريعتر و کم هزينه تر از تعداد زيادي چاپگرهاي پراکنده است.با اين حال اشتراک اطلاعات بسيار مهمتر از اشتراک تجهيزات فيزيکي است. امروزه تمام شرکت هاي بزرگ، متوسط و بسياري از شرکت هاي کوچک به شدت به اطلاعات کامپيوتري خود وابسته اند. بانکي که تمام کامپيوترهاي آن از کار افتاده باشد، پنج دقيقه هم نمي تواند دوام بياورد، حتي شرکت هاي کوچک مانند آژانس هاي مسافرتي نيز به شدت به اطلاعات کامپيوتري خود متکي هستند.
در يک شرکت کوچک تمام کامپيوترها به احتمال زياد در يک دفتر و يا حداکثر يک ساختمان قرار دارند، در حالي که کامپيوترهاي يک شرکت بزرگ مي تواند در يک شهر، کشور و حتي در قاره هاي مختلف پراکنده باشد. در اين حالت، ممکن است مدير فروشي که در نيويورک نشسته است به موجودي انبار در سنگاپور نياز داشته باشد. به عبارت ديگر حتي ١٥٠٠ کيلومتر فاصله هم نبايد خللي در دسترسي به اطلاعات وارد کند. در واقع مي توان گفت شبکه های کامپیوتری به دنبال از بين بردن فاصله هاست.
در ساده ترين شکل، اطلاعات شرکت مي تواند در يک يا چند پايگاه داده متمرکز باشد و کارمندان شرکت بايستي بتوانند از راه دور به آن دسترسي داشته باشند. در اين مدل، اطلاعات در کامپيوترهاي پر قدرتي به نام سرويس دهنده که اغلب در يک مرکز و تحت کنترل سرپرست سيستم قرار دارند نگهداري مي شوند. کارمندان نيز که در اينجا به آنها مشتري گفته مي شود، از راه دور و از طریق کامپيوترهاي معمولي خود به اين اطلاعات دسترسي پيدا مي کنند.
گاهي در يک شبکه کامپيوتري رابطه بين افراد اهميت بيشتري نسبت به تبادل اطلاعات بين کامپيوترها دارد. چنين شبکه اي در واقع يک رسانه ارتباطي است. امروزه ديگر تقريبا هيچ شرکتي را نمي توان يافت که از سرويس پست الکترونيکي استفاده نکند، اما ايميل تنها شکلی از ارتباطات پيشرفته ای نيست که به لطف شبکه هاي کامپيوتري ممکن شده است. در يک شبکه، دو نفر که فاصله زيادي از يکديگر دارند، مي توانند به طور مشترک روي يک گزارش يا مقاله کار کنند. وقتي يکي از آنها تغييري در اين گزارش مي دهد، ديگري بلافاصله آن را خواهد ديد و ديگر نيازي نيست روز ها به انتظار پستچي چشم به در بدوزد.
يکي ديگر از امکانات ارتباطي شبکه ها، کنفرانس ويديويي است که ميتوانند تصوير و صداي هم را داشته باشند و مطالب را روي يک تخته سياه مجازي بنويسند.اتفاق ديگري که اين روزها شتاب بيشتري گرفته، امکان تجارت الکترونيک بين شرکت هاي کوچک و بزرگ است. به عنوان مثال، سازندگان کامپيوتر، اتومبيل و هواپيما مي توانند از طريق شبکه هاي کامپيوتري به سازندگان اين نوع قطعات سفارش دهند و سپس آن را مونتاژ و تبديل به محصول نهايي کند.گرايش تجاري ديگري که حتي اهميت بيشتري پيدا کرده، فروش محصولات روي اينترنت است. اين روزها شرکت هاي بسياري به فروش محصولات خود از طريق اينترنت روي آورده اند. اين شاخه از تجارت (که به تجارت الکترونيک معروف است) در آينده رشد بسيار بيشتري خواهد کرد .
1-2-2 کاربردهاي خانگي

در سال١٩٧٧، وقتي از کن اولسن (رئيس شرکت Digital Equipment Corporation که پس از IBM بزرگ ترين شرکت کامپيوتري دنيا محسوب مي شد) پرسيدند چرا وارد بازار کامپيوتر هاي شخصي نمي شود، وي پاسخ داد: هيچ دليلي ندارد هر کس در خانه اش يک کامپيوتر داشته باشد. تاريخ ثابت کرد که اولسن اشتباه مي کرد و اکنون ديگر شرکت DEC وجود ندارد. اما چرا مردم براي کارهاي خانگي خود کامپيوتر مي خرند؟
نوشتن نامه، مقاله، کتاب و حتی بازي يکي از مهمترين دلايل آن است؛ اما اين وضعيت امروزه در حال تغيير است. شايد مهمترين دليل خريد کامپيوترهاي شخصي اينترنت باشد.
کارهايي که اين قبيل افراد انجام مي دهند، عمدتا عبارتند از:
١- دسترسي به اطلاعات پراکنده در سراسر دنيا
٢- ارتباطات دو جانبه
٣- سرگرمي هاي تعاملي
٤- تجارت الکترونيک
امروزه منبع عظيمي از اطلاعات در تمامي زمينه ها (از قبيل هنر، تجارت، آشپزي، بهداشت، تاريخ، سرگرمي، علم، ورزش، تفريحات سالم و البته گاهي ناسالم!) روي اينترنت وجود دارد، که مي توان به آنها دسترسي پيدا کرد. روزنامه هاي بسياري روي اينترنت منتشر ميشوند که مي توان اخبار را به دلخواه و بصورت گزينشي از آنها به دست آورد.بعد از روزنامه ها و مجلات الکترونيکي نوبت کتابخانه هاي ديجيتالي است. به نظر مي رسد که رواج کتاب خواني اينترنتي فقط به قيمت، اندازه و وزن کامپيوتر هاي کتابي بستگي دارد.




1-3 مدیریت شبکه های کامپیوتری ]٢[

آن چه تا کنون گفتیم مروری بر اهمیت شبکه های کامپیوتری و کاربرد آن بود. اکنون لازم می دانیم مختصری در مورد نقش مدیریت در شبکه های کامپیوتری و اهمیت آن توضیح دهیم.
از آن جا که نمی توان سازمان دولتی و یا خصوصی را یافت که از شبکه های کامپیوتری بهره مند نشده باشد روشن است که صحت عملکرد شبکه های کامپیوتری و مدیریت آن برای سازمان ها چقدر می تواند مهم باشد.
یکی از وظایف مدیر شبکه نظارت بر عملکرد و کارایی شبکه می باشد یعنی پس از آن که شبکه نصب و شروع به کار کرد، مدیر شبکه باید از کارآیی وعملکرد موثر آن مطمئن شود. برای انجام این کار مدیر شبکه لازم است عملکرد شبکه را در کلیه جوانب مدیریت ردیابی کند.
میدان فعالیت برنامه مدیریت شبکه به عوامل زیر بستگی خواهد داشت:
١- اندازه ی شبکه
٢- بودجه ی مصوب سازمان برای شبکه
٣- توانایی ها و تعداد افراد بخش پشتیبانی شبکه
٤- انتظارات سازمان از شبکه
نظارت بر عملکرد یک شبکه peer-to-peer کوچک که شامل ١٠ تا ١٢ کامپیوتر است می تواند توسط یک نفر به صورت بصری نیز انجام شود، در حالی که انجام این کار در یک شبکه ی گسترده یا WAN به افراد متخصص و تجهیزات خاص نیاز دارد.
یک راه برای جلوگیری از خوابیدن شبکه مشاهده و بررسی رفتار روزانه ی آن از جوانب معین است، با نظارت مداوم بر عملکرد شبکه شما به راحتی می توانید بفهمید کارایی کدام ناحیه از شبکه تنزل یافته است. از این رو یک مدیر شبکه موفق باید در هر ساعتی از شبانه روز بر عملکرد شبکه خود واقف بوده و آن را کنترل کند.
به لحاظ امکانی حضور تنها یک مدیر در سازمان تحت شبکه در تمام طول ساعات شبانه روز میسر نیست و از طرفی وجود ٢ یا ٣ مدیر شبکه برای سازمان چندان توجیه اقتصادی ندارد.
یکی از امکاناتی که ویندوز XP در اختیار ما قرار می دهد Remote Desktop است که قابلیت مدیریت شبکه از راه دور را فراهم می کند بنابراین دیگر نیاز به حضور دائم مدیر شبکه در سازمان نیست.
در این روش مدیر می تواند با تعیین کردن سطوح دسترسی، به سیستم مقابل وارد شود و کنترل آن را به دست گیرد، ولی در این پروژه ما به دنبال راهی هستیم که مدیر نه تنها از راه دور بلکه بدون نیاز به وجود یک سیستم کامپیوتری (Remote Desktop) از طریق سایر تکنولوژی های موجود از جمله تلفن همراه شبکه را مدیریت کند، یعنی بتواند با فشار يك دكمه و از طريق تلفن ثابت شبکه را تحت کنترل بگیرد.
كليت طرح به اين شكل است كه ابتدا با برقراري تماس از طريق تلفن ثابت به مودم سرور، اتصال صورت مي گيرد سپس مدير مي تواند با فشار يك دكمه دستوري را به سرور ارسال كند. برنامه ي نوشته شده روي سرور هر يك از كليدهاي فشرده شده توسط مدير را شناسايي كرده و بر اساس دكمه ي فشرده شده صفحه ي Command promptباز مي شود و با Telnet زدن به تجهيز مربوطه عمليات مورد نظر را انجام مي دهد سپس در صورت اجراي صحيح دستور، پيغامي را مبني بر موفقيت آميز بودن آن پخش مي كند. در اين پروژه همچنين با فشار يك دكمه و با استفاده از پروتكل SNMP مي توان از تجهيز مورد نظر گزارش گرفت (ما در اين جا ارسال دستور و گزارش گيري را بر روي روتر به عنوان پركاربردترين تجهيز شبكه انجام مي دهيم). شكل زير كليات اين طرح را بيان مي كند.
در ادامه ی این رساله در فصل دوم به بحث مدیریت شبکه های کامپیوتری و معرفی پروتکل مدیریت شبکه آسان می پردازیم. به طور مختصر می توان گفت مديريت شبكه مفهومي است كه از ابزارها و تكنيك هاي مختلف به منظور مديريت شبكه ها و سيستم ها استفاده مي‌كند. مديريت شبكه شامل پنج عملكرد اصلي است كه عبارتند از: مديريت خطا، مديريت تنظيمات، مديريت حسابداري، مديريت اجرا و مديريت امنيت.
SNMP كه سر نام عبارت Simple Network Management Protocol مي باشد يكي از پروتكل هاي مديريت تجهيزات شبكه مي باشد. در واقع ابزارهاي مانيتورينگ شبكه بر مبناي پروتكل هاي مديريت شبكه، عمل مانيتورينگ را انجام مي دهند.
در فصل سوم به توضیح مختصری از روتر و نحوه پیکربندی آن می پردازیم. اينترنت يکی از شاهکارهای بشريت در زمينه ارتباطات است . با ايجاد زيرساخت مناسب ارتباطی ، کاربران موجود دراقصی نقاط دنيا قادر به ارسال نامه های الکترونيکی ، مشاهده صفحات وب و ارسال و دريافت فايل های اطلاعاتی در کمتر از چند ثانيه می باشند. شبکه ارتباطی موجود با بکارگيری انواع تجهيزات مخابراتی، سخت افزاری و نرم افزاری ، زير ساخت مناسب ارتباطی را برای عموم کاربران اينترنت فراهم آورده است. يکی ازعناصر اصلی و مهم که شايد اغلب کاربران اينترنت آن را تاکنون مشاهده ننموده اند ، روتر است . روترها کامپيوترهای خاصی هستند که پيام های اطلاعاتی کاربران را با استفاده از هزاران مسير موجود به مقاصد مورد نظر هدايت می نمايند. در فصل چهارم با انواع سيستم هاي تلفن گويا آشنا خواهيم شد و همچنين ابزاري كه ما در اين پروژه از آن استفاده كرده ايم را معرفي خواهيم كرد.
در فصل پنجم کد پیاده سازی طرح پیشنهادی ارائه خواهد گردید.
و در فصل پایانی به نتیجه گیری، نقاط قوت و ضعف پروژه و همچنین کارهای آینده خواهیم پرداخت.


فصل دوم

مروری بر مدیریت شبکه و پروتکل SNMP

2 پيش گفتار
در این فصل عملكرد هایی را كه در بیشتر معماری ها و پروتكل های مدیریت شبكه مشترك است شرح می دهیم. همچنین پنج حوزه مفهومی كه به وسیله سازمان جهانی استاندارد سازی تعریف شده است را بیان می کنیم و در ادامه پروتکل مدیریت شبکه آسان را معرفی کرده و به بررسی بخش های مختلف آن می پردازیم.
2-1 مدیریت شبكه چیست؟] ٣[
مدیریت شبكه برای افراد مختلف معانی مختلفی می دهد. در بعضی موارد، مدیریت شبكه شامل یك تك مشاور است كه به فعالیت شبكه به وسیله یك تحلیل گر پروكسی قدیمی نظارت می كند. در بقیه موارد مدیریت شبكه شامل یك بانك اطلاعاتی توزیع شده، نمونه برداری خودكار از دستگاه ها شبكه و ایستگاه های كاری گران قیمت است كه نماهای گرافیكی بلادرنگ ترافیك و تغییرات توپولوژی شبكه را تولید می كند. به طور كلی مدیریت شبكه سرویسی است كه ابزارها، برنامه ها و دستگاه های متنوعی را بكار می گیرد تا به مدیران شبكه درنگه داری و مانیتور كردن شبكه ها كمك كند.
2-2 یك دیدگاه تاریخی
در اوایل سال ۱۹۸۰ بسط شگرفی در فضای توسعه شبكه دیده شد. هنگامی كه شركت ها منافع مادی و سودآور خلق شده به وسیله ي فناوری های شبكه را درك كردند، سریعاً شروع به توسعه ی شبكه های موجود، همپای تكنولوژی ها و تولیدات جدید مطرح شده، نمودند. در اواسط سال ۱۹۸۰ ، شركتهای خاص در حال تجربه ي افزایش مشكلات گسترش تكنولوژی های مختلف (و در بعضی اوقات ناسازگار) شبكه بودند.
پیوند مسائل و مشكلات با توسعه شبكه، روز به روز بر مدیریت عملكرد شبكه و طرح ریزی استراتژیك رشد شبكه اثر گذاشت. هر تكنولوژی جدید شبكه به مجموعه كارشناسان خودش نیاز داشت. در اوایل سال ۱۹۸۰ به كارگیری پرسنل مورد نیاز فقط برای مدیریت شبكه های بزرگ و ناهمگن یك بحران را برای بسیاری از سازمان ها به وجود آورد و نیاز ضروری به مدیریت شبكه ي خودكار (شامل آن چیزی كه نوعاً برنامه ریزی ظرفیت شبكه خوانده می شود) در بین محیط های گوناگون شكل گرفت.
2-3 معماری مدیریت شبكه
بیشتر معماری های مدیریت شبكه از ساختار پایه ای و مجموعه روابط یكسان استفاده می كنند.
ایستگاه های نهایی (دستگاههای مدیریت شده) از قبیل سیستم های كامپیوتری و دیگر دستگاه های شبكه هنگامی كه مشكلی را تشخیص می دهند، نرم افزاری را راه اندازی می كنند كه آن ها را قادر می سازد تا هشدارهایی را ارسال كنند. به محض دریافت این هشدارها، نهادهای مدیریت به وسیله ی مجموعه ای از اعمال به آنها واکنش نشان می دهند كه شامل موارد زیر است:
۱- اخطار به كاربر
۲- ثبت رویدادها
۳- خاموش كردن سیستم
۴- تلاش خودكار برای تعمیر سیستم
نهادهای مدیریت برای كنترل مقادیر متغیرهای مشخص می توانند از ایستگاه های نهایی، نمونه برداری كنند. نمونه برداری می تواند خودكار باشد یا به وسیله كاربر آغاز شود اما عامل ها در دستگاه های مدیریت شده به همه ي نمونه برداری ها واكنش نشان می دهند.
عامل ها ماژول های نرم افزاری هستند كه ابتدا در جایی كه مقیم هستند ، اطلاعات مربوط به دستگاههای مدیریت شده را كامپایل كرده و سپس این اطلاعات را در پایگاه داده مدیریت ذخیره می كنند و در نهایت این اطلاعات را برای نهادهای مدیریت در سیستم های مدیریت شبكه (NMS) توسط پروتكلهای مدیریت شبكه فراهم می كنند.
پروتكلهای مدیریت شبكه مشهور شامل پروتكل مدیریت شبكه ساده (SNMP) و پروتكل اطلاعات مدیریت مشترك (CMIP) می باشند. نمایندگان مدیریت نهادهایی هستند كه اطلاعات مدیریت را از طرف نهادهای دیگر فراهم می كنند.


2-4 مدل مدیریت شبكه ISO
ISO كمك بزرگی به استاندارد سازی شبكه نموده است. مدل مدیریت شبكه ISO ابزار اصلی برای فهم كاركردهای عمده سیستم های مدیریت شبكه است. این مدل از ۵ بخش تشكیل شده است كه در زیر می آید.
2-4-1 مدیریت اجرا
هدف مدیریت اجرا سنجش و فراهم ساختن جنبه های گوناگون عملكرد شبكه است تا اجرای شبكه گسترده بتواند در سطح قابل قبولی نگه داشته شود.
مثال هایی از متغیرهای اجرایی كه می تواند فراهم شود شامل موارد زیر است:
۱- توان عملیاتی شبكه
۲- زمان پاسخ كاربر
۳- میزان استفاده از خط
مدیریت اجرا شامل سه گام اصلی است:
اول، داده اجرایی در متغیرهای مورد نظر مدیران شبكه جمع آوری می شود.
دوم، داده جهت تعیین سطوح زمان تحلیل می شود.
نهایتاً، آستانه اجرای مناسب برای هر متغیر مهم تعیین می شود تا تجاوز از این آستانه ها، باعث توجه به یك مسئله شبكه ای شود.
نهادهای مدیریت، به طور مداوم متغیرهای اجرا را مانیتور می كنند. وقتی یك آستانه اجرا از حد خود تجاور نمود، یك هشدار تولید شده و برای سیستم فرستاده می شود.
هر كدام از این گامها كه تشریح شد، بخشی از پروسه راه اندازی یك سیستم واكنشی است. وقتی اجرا به علت تجاوز یك آستانه تعریف شده توسط كاربر، غیر قابل قبول می شود، سیستم با فرستادن یك پیغام، عكس العمل نشان می دهد. همچنین مدیریت اجرا، اجازه ی شیوه های واكنش گر را می دهد.
به عنوان مثال، شبیه سازی شبكه می تواند برای طرح ریزی چگونگی تاثیر رشد شبكه بر روی استانداردهای اجرا مورد استفاده قرار گیرد. چنین شبیه سازی می تواند به مدیران برای محتمل بودن مشكلات، هشدار دهد تا اعمال خنثی كننده، مد نظر قرار گیرد.

2-4-2 مدیریت پیكربندی
هدف مدیریت پیكربندی نظارت بر اطلاعات پیكربندی شبكه و سیستم است تا بتوان اثرات نسخه های گوناگون عناصر سخت افزاری و نرم افزاری بر روی عملكرد شبكه را مدیریت و پیگیری كرد. هر دستگاه شبكه شرح اطلاعاتی متنوعی دارد كه به آن مربوط می شود. به عنوان مثال ممكن است یك ایستگاه كاری به صورت زیر پیكربندی شود:
۱- سیستم عامل واسط اترنت
۲- نرم افزار TCP/IP
۳- نرم افزار Netware
۴- نرم افزار NFS
۵- كنترل گرهای ارتباطی موازی
۶- نرم افزار X.25
۷- نرم افزار SNMP
در سیستم های مدیریت پیكربندی جهت دسترسی راحت، این اطلاعات را در بانك اطلاعاتی ذخیره می كنند. هنگامی كه مشكل رخ می دهد این بانك اطلاعاتی می تواند به عنوان راهنما مورد جستجو قرار گیرد كه ممكن است به حل مسئله كمك كند.
2-4-3 مدیریت حسابگری
هدف مدیریت حسابگری اندازه گیری پارامترهای استفاده از شبكه است تا بتوان عملكردهای فردی یا گروهی را در شبكه به طور مناسب تنظیم كرد. چنین تنظیمی مشكلات شبكه را حداقل می سازد (زیرا منابع شبكه می توانند بر مبنای ظرفیت آن ها تخصیص داده شوند) و توازن را در دسترسی شبكه در بین همه كاربران حداكثر می كند.
در مدیریت اجرا، نخستین گام به سوی مدیریت حساب مناسب، اندازه گیری میزان استفاده یا كاركرد همه منابع مهم شبكه است.
تحلیل نتایج، بینش نسبت به الگوهای مصرف كنونی و سهم مصرف كه در یك نقطه می تواند كار گذاشته شود را فراهم می كند. البته بعضی اصلاحات برای رسیدن به دسترسی بهینه نیاز خواهد شد. از این نقطه، اندازه گیری مداوم مصرف منابع می تواند اطلاعات حساب ها را نتیجه دهد كه به عنوان اطلاعی برای تعیین كاركرد مداوم و بهینه ي منبع مورد استفاده قرار می گیرد.
2-4-4 مدیریت خطا
هدف مدیریت خطا تشخیص، گزارش دهی، اعلام به كاربر و (تا حد امكان) رفع مشكلات شبكه برای حفظ اجرای موثر شبكه است. چون خطاها می توانند موجب از كار افتادن یا افت غیر قابل قبول شبكه شوند، مدیریت خطا بیش از همه به طور وسیع در عناصر مدیریت شبكه ایزو(ISO) پیاده سازی شده است.
مدیریت خطا ابتدا شامل تعیین نشانه ها و اثرات مشكل و سپس جدا كردن آن می باشد، سپس مشكل، حل شده و راه حل، برای تمامی زیر سیستم های مهم آزمایش می شود، نهایتاً تشخیص و تحلیل مشكل ثبت می شود.

مطالعه ادامه در فایل word اصلی 127 صفحه ای ضمیمه . . . لطفا پس از دانلود یک فاتحه رفتگان مرا میهمان فرمائید . . .





فایل‌(های) پیوست شده
.doc  network.doc (اندازه: 989 KB / تعداد دفعات دریافت: 10)


==================================================
طراحی وب سایت
پروژه های برنامه نویسی تجاری
دانلود پروژه های ASP.NET وب سایتهای آماده به همراه توضیحات
دانلود پروژه های سی شارپ و پایگاه داده SQL Server همراه توضیحات و مستندات
دانلود پروژه های UML نمودار Usecase نمودار class نمودرا activity نمودار state chart نمودار DFD و . . .
دانلود پروژه های حرفه ای پایگاه داده SQL Server به همراه مستندات و توضیحات
پروژه های حرفه ای پایگاه داده Microsoft access به همراه مستندات و توضیحات
دانلود پروژه های کارآفرینی
دانلود گزارشهای کارآموزی کارورزی تمامی رشته های دانشگاهی
قالب تمپلیت های آماده وب سایت ASP.NET به همراه Master page و دیتابیس
برنامه های ایجاد گالری عکس آنلاین با ASP.NET و JQuery و اسلایدشو به همراه کد و دیتابیس SQL کاملا Open Source واکنشگرا و ساده به همراه پایگاه داده
==================================================
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان